Followers

Monday, July 22, 2013

1st trial_KekPandan

Assalamualaikum.. salam Ramadhan ke 13...

syukur masih berpuasa dan syukur dgn segala kurniaanNya... Alhamdulillah juga selama 12 hari berpuasa aku belum lagi menjejakkan kaki ke PARAM..harap2 dapat diteruskan hingga keakhir Ramadhan.. sebabnya aku suka masak pulak bulan2 puasa ni, cuma rajin dengan xjer nak snap2 pic n share kat blog..sahur pun aku gigih masak ok kalau x masak tgh2 malam, pagi sahur kul 4.30 pagi tu aku masak tau..dahsyat sgt rasa... tapi aku rasa seronok bila tengok mr.hubby makan berselera, n siang pulak kamil makan..alhamdulillah...

kali ni aku mmg snap sbb nak 1st time cuba buat, sebenarnya aku teringin nak makan kek pandan, sebenarnya aku suka semua yang berasaskan pandan...memang sedap.. aku dah beli barang2 hari khamis, tapi disebabkan mr.hubby keje petang last week so agak terkejar2 juga uruskan anak2, walaupun bbuka umah mak tapi aku y masak ok, ada gak y mak masak...jadi semalam baru berkesempatan cuba merealisasikan cubaan aku... aku buat Kek Pandan yummy... senang jer sebab aku beli y segera,hikhikhik... tapi lenguh juga sebab kat umah mak aku ada y hand mixer jer..so gigih gakla buat.. jom..



hihi jalan2 kat Giant BBB last week terjumpa kek segera ni, senang sangat semua dah tersukat tinggal mix n bakar jer.. cuma aku ada tambah perasa pandan sikit lagi sebab xberapa hijau sangat....


semua cara2 bancuhan ada kat belakang kotak tu... oh ye untuk main kek tu cuma tambahkan susu, butter n telur...kacau semua sampai kembang n bakar....utk topping pun dia dah siap bahan tinggal bancuh juga n tambahkan butter n perasa vanila atau apa jua perasa y korang suka, aku tambah perasa vanila n pandan... huhu nak juga kaler hijau tu...


ni butter yang aku guna, 1 cup ni 250grm, so 1 cup utk main kek, 1 cup lagi utk topping....oh ye, topping tadi pun kena campurkan susu ye.....


buah2an untuk hiasan... korang potongla sendiri ,y ni xdisediakan ok... hihi

semua dah bakar...


topping dan bancuh....


menanti hasil dengan penuh debaran....

sangat berdebar...


xsabar sangat...

menghitung masa yang dah nak berbuka...


semangat....


berpeluh peluh...


kamil dah berulang kali tnya.....


ok dah masak......


goyang2 dari loyang....


letak atas dulang...

gelojoh nak letak topping....




aargghhhhhhhh nak jerit.............



topping cair......





ye ye ye



salah saya....



excited smpai terlupa nk tunggu dia sejuk dulu baru letak topping....................



frustt 



sangat..........sbb topping cair.....




stop... 




xteruskan letak topping.....



jadi...


inilah hasilnyaaaaaaaaaaa......................................







nasib baik kek menjadi dengan gebunya...sedap sangat berbuka makan kek pandan panas2... sedap sgt... xcantik disebabkan topping...tapi letak juga la buah y dah dipotong2 tu.... aku nak cuba lagi nanti...balik petang ni nk singgah p beli lagi...oh anyway kek ni dah sejuk pun xkeras tau, so aku suggest sgt brand D'Rosni ni sbb waktu sahur makan pun sedap juga i mean lembut lagi............ betul ni aku xmain2....

so pengubat duka topping xjadi mak cover dengan puding pandan roti.... *ofcourse pandan.....


sedap sgt sgt...................... ^_^

korng pun cubalaa.... walaupun topping xmenjadi tapi aku sangat berbangga dengan diri sndiri sekurang2nya aku cuba buat sendiri, bukan tau beli jer...hihihi pas ni misi nak buat kek hari raya... oh ye rasa nak beli Mixer la..brand apa y sesuai ye??? n senang guna??


No comments:

Post a Comment

NUffnang Ads