Followers

Wednesday, February 22, 2012

Siakap 3 Rasa vs Kailan Belacan

wahhh teruja ok... aku dah pandai masak... over kan baru masak beberapa jenis dh kuar statement pandai masak... haruslah... lagi2 ayat itu keluar dari mulut buah hati..harus lah teruja... siap tambah2 bagai.. ni yang tambah semangat nak masak lagi ni.... untuk kamu yang ada jer nak cari pasal tu.. untuk pengetahuan kamu aku bukan xpenah masak langsung ok... aku biasa juga masak cuma tidak kerap sebab makan kat umah mak aku... faham?? geram betul dengan manusia yang sorang ni.... wat ever.. biarkan dia dengan labu2nya.... ok2 amil pun siap cakap sedap ok... yang buat aku kembang tu ni 1st time buat siakap 3 rasa ni.. harusla teruja... biasanya siakap ni kalau bukan mak aku y masak, makan kat kedai jer 3 rasa ni... tapi ni aku yang masak sendiri tau.... giler xteruja... cite banyak xguna...meh aku share apa bahan yang aku guna...

bahan:

bawang putih
bawang merah
bawang india *feveret aku ni
halia
tomato
cili padi
cili merah giling *mak dah siap2 blander utk stok aku masak
sos cili
sos tomato
sos tiram
asam keping
2 ekor ikan siakap *dipotong2

cara2:

ikan digoreng garing dan diasingkan..
bawang2 dan halia tadi dihiris dan ditumis, simpan sikit bawang india untuk ditabur atas sambal sebagai hiasan... bila dah wangi jer bau tumisan tadi masukkan cili giling diiringan bacaan bismillahirohmanirohim.... kacau2 sampai cili tu masak n masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram bersama asam keping.. kacau2 lagi smpai nampak sedap jer masukkan tomato dan cili padi yang dipotong dadu... kacau lagi.... masukkan balance bawang india tadi pastu dah boleh angkat dan siramkan atas ikan yang dah siap digoreng..... tadaaaa siap untuk dimakan.....

pastu sayur kailan tu korang dah tentu lagi pandai dari aku kan.... xyahla tulis.. penat la...meh tengok gambar y ala2 jer ni...


bahan2 untuk buat siakap 3 rasa.... tapi aku lupa nak snap pic sos2 n cili giling... maklumla amil yang pegang hp.....


aku suka kalau ikan ni garing skit sbb rangup skit nak gigit2.... nyummm

tadaaaaaa hasilnya...... sedap r.... hihihhi untuk orang baru 1st time masak adalah sangat lazat ok..




yang ni bahan untuk kailan belacan....... campak2 jer.... jadi jg...



xde pic yang dah siap sebab main kejar2 dengan amil yang asyik nak main hp aku jer......


ok now aku dah lapar nk p makan jap..... thanks korang...



notakaki:
semalam call mak..... huhuhu winduuuu....

No comments:

Post a Comment

NUffnang Ads